סיטרואן חוזרת אל סגמנט המשפחתיות עם מכונית סדאן לא שגרתית המצוידת במגוון יחידות הנעה. האם הפעם זה יעבוד?
שנים ארוכות שסיטרואן נמנעה מלהציג מתחרה רצינית בסגמנט המשפחתיות סדאן, גם בתקופות בהן הוא היה מרכזי ורווחי במיוחד. דווקא עכשיו, כשמבחר המתחרות הצטמצם ולקוחות רבים נוטשים את המשפחתיות לטובת רכבי פנאי, הוצגה סיטרואן C4 X, גרסת סדאן לדור השלישי של סיטרואן C4, והיא מוצעת עם מנועי טורבו בנזין, טורבו דיזל, וגם בגרסה חשמלית.
| סיטרואן C4 X טורבו דיזל | |
|---|---|
| יתרונות | נוחות נסיעה, יכולת שיוט וגמיעת מרחקים |
| חסרונות | צריכת דלק, בטיחות בינונית, תמורה למחיר |
סיטרואן C4 X
אז מי היא סיטרואן C4 X? נראה שגם בסיטרואן קצת התקשו להחליט. על בסיס מרכב הסדאן ניצבת מכונית מוארכת עם מראה שמזכיר קופה 4 דלתות, מוגבהת קלות ומעוטרת בסממנים של רכב פנאי. מבולבלים? גם אנחנו. בכדי לענות על כל השאלות יצאנו למבחן דרכים עם סיטרואן C4 X טורבו דיזל המוצעת במחיר של 168,990 ₪.
עיצוב ונוחות סיטרואן C4 X
כאמור סיטרואן C4 X מציגה עיצוב חיצוני המשלב בין מגוון אלמנטים. החלק הקדמי זהה לסיטרואן C4 המוכרת ומציג יחידות תאורה מפוצלות המשולבות בעיטורי כרום הגולשים אל הסמל הקדמי. הפגוש משלב כונסי אוויר וחצאיות פלסטיק מושחרות המזכירות רכב פנאי. הדופן מפגישה אותנו עם קימורים מקוריים בעיצוב הדלתות ועיטור פלסטיק שחור עבה בספי הדלתות. הגג גולש לאחור ברכות אל עבר זנב מוארך עם יחידות תאורה מעוצבות. על דלת תא המטען הגדולה סמל סיטרואן גדול וגם כיתוב שם המותג. גם הפגוש האחורי משלב סף פלסטיק מושחר מסיבי ועיטור שחור מבריק דמוי דיפיוזר. אציין כי במציאות העיצוב נאה יותר מאשר בתמונות. הזנב עשוי להיראות מעט כבד מזוויות מסוימות אך נאה מזוויות מבט אחרות. המידות החיצוניות דומות לאלה של המתחרות למעט הגובה החריג לטובה. אורכה של סיטרואן C4 X עומד על 4,600 מ"מ, רוחבה 1,800 מ"מ, גובהה 1,525 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,670 מ"מ.
סיטרואן C4 X
תא הנוסעים נותר כמעט זהה לזה של C4 ומציג מראה מקורי עם שילוב של מגוון משטחים בולטים ושפע של אלמנטים וחומרי דיפון המדגישים את הוותק שלו ביחס לגישה המינימליסטית הנהוגה כיום. חלקו העליון של הדשבורד מוגבה ועשוי חומר עם מרקם המזכיר סיבי פחמן, ובפינות פתחי מיזוג בולטים. המסך המרכזי הרחב מוטמע בתוך מסגרת א-סימטרית ומתחתיו פתחי מיזוג. לוח המחוונים הדיגיטלי שוכן מתחת לחופה מעוצבת שבחלקה העליון משטח זכוכית מתרומם על גביו מוקרנת התצוגה העילית. על הקונסולה בין המושבים הקדמיים בורר הילוכים אלקטרוני זעיר ופקדי שליטה פיזיים בפונקציות נבחרות. תא הנוסעים משלב מגוון רב של חומרי דיפון. החלקים העליונים נאים ומשדרים איכות, אולם מתא הכפפות ומטה נפגוש את הפלסטיק המגורען הפשוט המשמש את דגמי סיטרואן ופיג'ו כבר שנים ארוכות ופוגע בתחושת האיכות התא הנוסעים. איכות ההרכבה מצוינת ובמהלך המבחן שמרה הפלסטיקה על דממה.
תא הנוסעים מציע מגוון פתרונות אחסון שימושיים. בחלקו התחתון של הדשבורד שני תאים פתוחים המציעים חלל אחסון לטלפון נייד, ארנק, מפתחות ועוד. בין המושבים צמד מתקני כוסות עם כיסוי נגלל. התא שמתחת למשענת היד לא מרשים בנפחו. איזור תא הכפפות מקורי במיוחד. בחלק העליון נמצא מתקן עיגון לטאבלט המאפשר לעגן אותו באמצעות נרתיק ייעודי המסופק עם הרכב ולא מאפשר לנהג לראות את התוכן במסך שמול הנוסע. בקומה האמצעית מגירת אחסון, ובקומה למטה תא כפפות עמוק במיוחד עם גישה לא נוחה. תאי האחסון בדלתות גדולים ושימושיים, ומאפשרים עיגון של בקבוקי שתיה. מאחור פתרונות האחסון מקוריים וכוללים כיסים בגב המושבים הקדמיים, מתקני כוסות במשענת היד המתקפלת, ותאים קטנים בדלתות.
סיטרואן C4 X
הנדסת האנוש טובה יחסית למה שהתרגלנו לקבל מסיטרואן, בעיקר בזכות העובדה שפקדי בקרת האקלים פיזיים ולא משולבים במסך המרכזי. ננסה לסלוח על כך שכיוון מקורות המיזוג מתבצע אך ורק בתפריט ייעודי במסך, כיוון שממשק המשתמש החדש, ידידותי ומהיר יותר מהקודם. התפריטים פחות סבוכים וקל יותר להתמצא בין ההגדרות השונות. נטרול מערכת ה- Start&Stop מופיע בתפריט ייעודי. מערכת הניווט המקורית TomTom פעלה היטב. לוח המחוונים הדיגיטלי קטן ואינו שופע אינפורמציה, הנתונים מוצגים בו בפונט דקיק שלא תמיד ברור במבט מהיר, והשליטה בו באמצעות צמד כפתורים בקצה מנופי האיתות והמגבים לא אינטואיטיבית. התצוגה העילית קרובה מדי לנהג ובוהקת יותר מהרצוי. לוחית הזכוכית גדולה ומסתירה חלק מהכביש, ולאחר זמן קצר בחרתי להפסיק להשתמש בה ולקפל אותה למקומה. המזגן נזקק לזמן רב על מנת לקרר את תא הנוסעים לאחר חניה ארוכה בשמש.
המושבים המוגבהים עשויים היו להקל על הכניסה לרכב, אולם המפתן הרחב והמוגבה פוגם בנוחות הכניסה. הכורסאות הקדמיות רכות ונוחות, אך היעדר התמיכה הצידית מורגש בעת נסיעה בעיקולים. המרווח מלפנים אינו נדיב במיוחד, אך לא התקשיתי לסגל תנוחת ישיבה נוחה המפנקת גם את המרפקים במשענות יד נעימות. הראות לפנים נפגמת בשל קורות A עבות המסתירות חלק מהדרך. מראות הצד לא גדולות במיוחד אבל עושות את העבודה. השמשה האחורית צרה וגבוהה, ונוצר שטח מת משמעותי מאחור. מצלמת הרוורס לא משפרת את המצב בשל איכות נמוכה, והזיכרון לתוואי הדרך שמייצר מעין תצוגה עילית לא ממש מסייע. במקרים רבים נדרש לתצוגה זמן רב להתעדכן ולהציג את תמונות המצלמה לאחר שילוב להילוך אחורי.
סיטרואן C4 X
המרווח במושב האחורי לא מרשים במבט הראשון וגם לא כשמתיישבים בו. לצערנו הארכת המרכב לא הביאה עמה גם הארכה של בסיס הגלגלים. נוחות הכניסה סבירה, אך גם כאן המפתן הרחב והמוגבה מפריע. הזווית של מסעד הגב מוטה קצת יותר מדי לאחור ומייצרת תנוחת ישיבה לא מספיק זקופה ולא מספיק נוחה. המושב האחורי יתאים לשני מבוגרים וילד צנום במיוחד במרכז, או לשלושה ילדים צעירים. מדרגת ההינע משמעותית מאוד ותחייב את הנוסע במושב המרכזי לשבת בפישוק רגליים. התאורה בתקרה עשירה, ולרשות הנוסעים עומדים פתחי מיזוג ושקע טעינה בודד.
לסיטרואן C4 X תא מטען בנפח 510 ליטרים. מרכב הסדאן מכתיב מפתח צר למדי ומבנה עמוק שמצריך רכינה פנימה על מנת לשלוף חפצים ממעמקי תא המטען. לזכותה של סיטרואן C4 X סף הטענה נמוך, אך עדיין קיימת מדרגה בינו לבין רצפת תא המטען. מתחת לרצפת תא המטען גלגל חלופי זמני. קיפול המושבים האחוריים מייצר מפתח צר יחסית לכיוון תא המטען, ובכדי להוביל חפצים צרים וארוכים ניתן לפתוח רק את האשנב שמאחורי משענת היד המתקפלת במושב האחורי.
סיטרואן C4 X
סיטרואן מזוהה עם נוחות נסיעה ברמה גבוהה וסיטרואן C4 X לא מביישת את הפירמה. במקומות בהם רכבים אחרים מתרסקים סיטרואן C4 X בכלל לא מתרגשת. המתלים רכים ובעלי מהלך ארוך המאפשר להם לספוג ביעילות שיבושים עירוניים מכל הסוגים. פסי האטה יחייבו האטה בכדי לא לטלטל את הנוסעים, ואם תגיעו אליהם במהירות אתם עשויים להיתקל בסגירת מתלה המלווה בחבטה. נוחות הנסיעה טובה מאוד גם מחוץ לעיר, אך כבישים גליים עשויים לגרום לתנודות מרכב רבות העשויות להטריד את מנוחתם של הנוסעים. בידוד רעשי הכביש מוצלח, אך רעשי הרוח חודרים פנימה במהירות שיוט וצליל המנוע נוכח בתא הנוסעים באופן קבוע המתגבר תחת מאמץ.
ביצועים סיטרואן C4 X
סיטרואן C4 X משווקת בישראל עם מבחר חריג של יחידות הנעה הכוללות מנוע טורבו בנזין, מנוע טורבו דיזל, וגרסה חשמלית מלאה החריגה בנוף המשפחתיות. למבחן הדרכים שלנו היא התייצבה גרסת הטורבו דיזל שהפכה אף היא ייחודית בסגמנט המשפחתיות. למנוע הטורבו דיזל בנפח 1.5 ליטרים הספק מרבי של 130 כ"ס ומומנט מרבי בריא של 30.6 קג"מ. על העברת הכוח אחראיות תיבת 8 הילוכים אוטומטית ומערכת הנעה קדמית. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 11.7 שניות והמהירות המרבית עומדת על 206 קמ"ש.
סיטרואן C4 X
מנוע הטורבו דיזל מתעורר בגרגור אופייני ונוכח למדי, אך הוא נרגע מעט לאחר מכן. בנסיעה עירונית תגובותיו של המנוע מדודות וקולו נוכח בעיקר בתאוצה הראשונית אך נחלש לאחר מכן. גם מחוץ לעיר מספק מנוע הטורבו דיזל ביצועים טובים, ותאוצות הביניים כוחניות בזכות המומנט הבשרני. במהירות שיוט תלת ספרתית התאוצות פחות חזקות, ובסל"ד גבוה מתקבל בעיקר שאון. ההבדל בין מצבי הנהיגה מוחשי. מצב אקו מעניק תחושה כבדה ומסרס את התאוצה, מצב נורמל נעים בשימוש יום יומי, ובמצב ספורט התאוצות ערניות ומלוות לעיתים בסחרור גלגלים קל ביציאה מהמקום.
תיבת 8 ההילוכים האוטומטית של סיטרואן C4 X מבית אייסין נשלטת באמצעות בורר אלקטרוני זעיר בין המושבים הקדמיים. בנסיעה ספורטיבית משתפת התיבה פעולה עם הנהג, מסייעת בשמירת המנוע בתוך רצועת הכוח, וגם מורידה בעצמה הילוכים בירידה בכדי לספק בלימת מנוע ראויה. עם זאת דווקא בתנאי יום יום היא מרשימה פחות עם העברות גסות בין ההילוכים הראשונים ונטייה לתגובות לא החלטיות בתנאי גז-ברקס המאפיינים נהיגה בעומסי תנועה. בתאוצות ביניים לוקח לתיבת ההילוכים לא מעט זמן להתאפס לעיתים, והיא אינה בוחלת בהורדת מספר הילוכים בעת הצורך בכדי לספק תאוצה הולמת.
סיטרואן C4 X
המתלים הרכים המטיבים עם נוחות הנסיעה לא תורמים ליכולת הדינמית. אחיזת הכביש טובה בסך הכל אך רכינת המרכב בעיקולים משמעותית ותגרום לרוב הנהגים להרפות מדוושת התאוצה. סביב המגבלות מורגש תת היגוי המרוסן באופן אגרסיבי על ידי בקרת היציבות, ותנודות המרכב בתנאים אלה עשויות להרתיע את הנהג. ההגה מעט צמיגי. הוא מציג משקל מוצלח רוב הזמן אך התגבור החשמלי אינו אחיד ומקשה על הדיוק, ובנוסף קיים שטח מת משמעותי סביב המרכז. דוושת הבלמים עצית ומהלכה ארוך מדי, ולאחר סשן נהיגה דינמי הורגשה דעיכה בעוצמת הבלימה. בבלימות מורגשת צלילת חרטום משמעותית כתוצאה מהמתלים הרכים.
צריכת דלק סיטרואן C4 X
צריכת הדלק המשולבת של סיטרואן C4 X בגרסת הטורבו דיזל עומדת על 20.0 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. במבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכת דלק משולבת של 16.2 ק"מ לליטר רחוקים למדי מנתוני היצרן ולא מרשימים במיוחד ביחס למנועי טורבו בנזין מודרניים שיהיו שקטים ונעימים יותר. חשוב להזכיר שמחירו של הסולר לא מפוקח, בניגוד למחירו של הבנזין, ומחירו אינו אחיד בתחנות הדלק השונות. סיטרואן C4 X טורבו דיזל ניצבת בקבוצת זיהום 14 מתוך 15 על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי.
אמינות ועלויות אחזקה סיטרואן C4 X
מוניטין האמינות של סיטרואן נמוך והיא עדיין סובלת מדעות קדומות בנוגע לאמינות דגמיה הנובעות מסטיגמות שמקורן בשנות ה- 80. על אף השיפור המורגש באמינות, עדיין סובלת היצרנית מכשלים סדרתיים כגון שרשרת התזמון הנוטה להיקרע במנועי ה- THP בנפח 1.2 ליטרים, ומכשלים במשאבת האוריאה במנועי הטורבו דיזל. בסקר שערך ארגון J.D. Power בגרמניה בשנת 2019 ומדד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, הגיעה סיטרואן למקום ה- 18 מתוך 22 יצרניות, עם כמות תקלות גבוהה מהנתון הממוצע שנמדד בסקר.
סיטרואן C4 X
סיטרואן C4 X משווקת בישראל עם אחריות יצרן ל- 5 שנים או עד 120,000 ק"מ, הנדיבה מהמקובל בקרב המתחרות. טיפולים יש לבצע אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. מחירה של סיטרואן C4 X טורבו דיזל מציב אותה בקבוצת רישוי 5 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 2,560 ₪.
בטיחות סיטרואן C4 X
סיטרואן C4 X טרם עברה את מבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP אך אחותה במרכב ההאצ'בק עברה אותם בשנת 2021 וזכתה בציון של 4 כוכבים מתוך 5 עם ציוני משנה של 80% בהגנה על נוסעים בוגרים, 83% בהגנה על ילדים, 57% בהגנה על הולכי רגל, ו- 63% על תפקוד מערכות הבטיחות. לאור העובדה שהיצרנית לא הצהירה על שדרוגים בתחום הבטיחות ולאור החמרת פרוטוקול המבחן ניתן להעריך שסיטרואן C4 X לא תצליח לקבל ציון גבוה יותר מ- 4 כוכבים ונקווה שלא תקבל ציון נמוך מזה.
סיטרואן C4 X
אבזור הבטיחות כולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית בעת חירום, התרעה ותיקון סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים, זיהוי תמרורים עם אפשרות להתאמה של מהירות הנסיעה למהירות המותרת, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, וניטור עירנות הנהג. אבזור הבטיחות מזכה את סיטרואן C4 X בציון של 6 מתוך 8 על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי.
מערכות הבטיחות תפקדו היטב במהלך נסיעת המבחן, ללא תיקונים גסים או התרעות היסטריות. בחלק מהמקרים המערכת לתיקון סטייה מנתיב הנסיעה לא הצליחה לשמור את הרכב בתוך הנתיב ותיקנה את ההיגוי רק לאחר סטייה משמעותית. פעולת בקרת השיוט אינה טבעית. היא לא מצליחה לדמות נהיגה של נהג אנושי, ומציגה תגובות מאוחרות וגסות, ונטייה לשמור מרחק רב מדי מהרכב לפנים.
תמורה למחיר סיטרואן C4 X
סיטרואן C4 X משווקת בישראל ברמת אבזור אחת המכונה שיין, וכאמור עם 3 יחידות הנעה. מחירה של גרסת הטורבו דיזל הנבחנת עומד על 168,990 ₪ והיא מציעה בין היתר מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל 10.0 אינץ' ומערכת הפעלה בשפה העברית, תמיכה בממשקי אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי, מערכת ניווט מקורית, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 5.5 אינץ', תצוגה עילית, מפתח חכם, ריפוד דמוי עור בשילוב בד, מנופים להעברת הילוכים מגלגל ההגה, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, בלם יד חשמלי, חיישני אור וגשם, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אוויר לנוסעים במושב האחורי, חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס עם מבט על, תאורת היקפית מסוג לד, שמשות אחוריות כהות, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.
סיטרואן C4 X היא מכונית קצת מבלבלת. העיצוב לא ממש סגור על עצמו ונראה כי היצרנית התקשתה להחליט אם לייצר משפחתית או רכב פנאי, תא הנוסעים שלה נאה אך לא מרווח במיוחד ואיכותו ממוצעת. רמת האבזור ממוצעת למדי, אבזור הבטיחות סטנדרטי, וציון הבטיחות בינוני. לזכותה של סיטרואן C4 X ניתן לציין את נוחות הנסיעה, וכן את העובדה שהיא מוצעת עם מגוון רב של יחידות הנעה. מחירה של סיטרואן C4 X לא מעניק לה יתרון על פני המתחרות. מחירה של גרסת הטורבו דיזל הנבחנת מיישר קו עם מתחרות היברידיות מודרניות חסכוניות ממנה, ואף יקר מחלק מרכבי הפנאי הסיניים החשמליים שיהיו מאובזרים וזולים יותר לאחזקה. למי שבכל זאת מחפש שותפה נוחה לנסיעות ארוכות נמליץ לבדוק את גרסת ההאצ'בק שתהיה נאה, נוחה, ושימושית יותר מגרסת הסדאן.
| סיטרואן C4 X1.5 טורבו דיזל שיין אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | טורבו דיזל 4 צילינדרים 1,499 סמ"ק |
| הספק מרבי | 130/3,750 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 30.6/1,750 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 8 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,600 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,800 מ"מ |
| גובה כללי | 1,525 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,670 מ"מ |
| מיכל דלק | 50 ליטרים |
| תאוצה 0-100קמ"ש (יצרן) | 11.7 שניות |
| מהירות מרבית | 206 קמ"ש |
| צריכת דלק משולבת(יצרן) | 20.0 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת(מבחן) | 16.2 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 14 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 4 כוכבים (2021) |
| רמת אבזור בטיחותי | 6 (מתוך 8) |
| מחיר | 168,990 ₪ |

תפריט נגישות








דלק
16.2 במבחן זה לא טוב?אני חושב שזה מצוין.אם במבחן 16.2.בנסיעה רגילה יהיה 18 לליטר.מה לא טוב בזה.הבוחני האלה חיבים לרשום משהו לא טוב אז מקשקשים.