זיקר 001 החשמלית מציעה מפרט ויכולות מרשימים ביותר במחיר סופר תחרותי. חבל רק שתפעול מערכות הבידור והבטיחות לוקה בחסר
זיקר 001 הינה המכונית הראשונה של מותג הפרימיום-טק הצעיר מבית גי'לי אשר פותחה במטה החברה בשוודיה, בעיקר על ידי מהנדסי וולוו, והושקה בסין עוד בשנת 2021. הדגם מבוסס על פלטפורמת SEA 1, עלייה מבוססים דגמים בכירים נוספים בקונצרן, ביניהם זיקר 009, וולוו EM90, פולסטאר 4 ופולסטאר 5. זיקר 001 משווקת בישראל במחיר כניסה של 269,990 ₪ לגרסת לונג רייג' הנבחנת, עם טווח מוצהר של 620 ק"מ ומנוע אחורי בהספק 272 כ"ס. מעלייה גרסאות פרפורמנס וקריפטון דו מנועיות בהספק 544 כ"ס עם אבזור נוסף, המוצעות במחירים 295,990 ₪ ו- 329,990 ₪ בהתאמה. תמחורה הנוכחי של זיקר 001 מציב אותה ברף העליון של סגמנט מכוניות משפחתיות גדולות חשמליות, שם נמצא את יונדאי איוניק 6, טסלה מודל 3, ואקספנג P7, אך הממדים, המרחב, ובגרסאות הדו מנועיות גם המפרט, תואמים לסגמנט גבוה יותר בו מתחרות סלוניות כגון מרצדס EQE וטסלה מודל S אשר יקרות משמעותית מזיקר 001.
| זיקר 001 לונג ריינג' | |
|---|---|
| יתרונות | מחיר, טווח נסיעה, עיצוב, תא נוסעים |
| חסרונות | תפעול מערכות בטיחות ובידור |
זיקר 001
עיצוב ונוחות זיקר 001
בדומה לפיתוח, גם על העיצוב החיצוני אמון מטה החברה בשוודיה, עליו חתום פיטר הורבורי ז"ל מבית וולוו. התוצאה מרשימה, בלתי שגרתית, ומושכת מבטים. החזית בעלת גופי תאורה מפוצלים רושמת נוכחות אדירה. הצדודית כוללת ידיות נשלפות וחישוקים בעיצוב דינמי. תצורת השוטינג ברייק מצליחה ליצור עניין רב לצד מראה דינמי ומקדם גרר של 0.23 cd, וגבהים שנעים בין מכונית סלון - לקרוסאובר עירוני, עם מרווח גחון של 174 מ"מ וגובה מרכב של 1,560 מ"מ. מאחור נמצא ספוילר אחורי מרשים וגופי תאורה דינמיים מעוצבים. פרט לגובה המרכב והגחון, יתר המידות מקובלות בסגמנט הסלון. אורכה של זיקר 001 עומד על 4,955 מ"מ, רוחבה 1,999 מ"מ, ובסיס הגלגלים באורך 2,999 מ"מ.
תא הנוסעים מרשים ביותר וראוי למכונית סלונית מכל בחינה אפשרית. איכות החומרים, העיצוב, ותחושת העושר אינם מסגמנט המשפחתיות הגדולות, בטח בגווני הכחול-לבן של רכב המבחן אשר דורשים תוספת זעומה בסך 2,000 ₪. התקרה והקורות מדופנים במיקרופייבר רך ונעים למגע החולש גם על דיפון המפלס השני. הדשבורד והדלתות עטויים עור סינטטי איכותי, פסי אלומיניום ודקורציות עשירות. בחלקים הנמוכים ניתן למצוא פלסטיק קשיח כמקובל.
זיקר 001
לאחר התרשמות מתא הנוסעים, ירידה לפרטי מערכת המולטימדיה מגלה כי פרט לצג איכותי וגרפיקה נאה, סידור התפריטים שנראה במבט ראשון כבעל "השראה" (שלא לומר חיקוי) מטסלה, אינו אינטואיטיבי כלל וכולל שכבות נוספות עם מסך אפליקציות, תריס עליון ובו חלק מהפיצ'רים, ותתי תפריטים סבוכים ומסובכים. בדומה לטסלה, בחרה זיקר לאמץ גם את כיוונון פתחי המיזוג דרך הצג שאינו עובד באופן חלק ומדויק, ואת פקדי הגלילה הרב תפקודיים של טסלה מחליפים כאן משטחי מגע לחיצים שאינם נוחים בעליל, ולא אחת הגברת עוצמת השמע תתפרש כניתוק שיחה או מעבר שיר. טרוניות דומות נרשמו גם ביחס לתפעול מערכת בקרת השיוט האדפטיבית הנעשית דרך אותם משטחי מגע לחיצים. כפיצוי נאות, נקבל צימוד אלחוטי לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, אך הצגתם משתלטת על כל המסך כך שחיווי אחוז הסוללה נמצא רק בסרגל העליון הדורש גלילה מטה ונעלם בחזרה. בלוח המחוונים נמצא רק טווח ק"מ נותר, ותמוה מדוע אחוזי הסוללה אינם מופיעים בלוח המחוונים כלל.
זיקר 001
פתרונות האחסון כוללים חלל פתוח בתחתית הקונסולה המרכזית, תא כפפות ותא מדופן נוסף מתחת למשענת היד המרכזית הנפתחת בתצורת ספר, תאי אחסון עמוקים בדלתות, צמד מחזיקי כוסות בגדלים שונים מלפנים ושניים במשענת היד האחורית. תא המטען בנפח מכובד של 539 ליטרים, בעל מפתח רחב, תאורה, ואביזרי עיגון. מתחת לרצפתו נמצא תא עמוק המתאים לאחסון כבל טעינה. בנוסף, מוצע תא מטען קדמי קטן בנפח 15 ליטרים הכולל ערכת תיקון תקר.
הכניסה והיציאה מהרכב נוחות הודות למרכב מוגבה מעט ודלתות גדולות. בחו"ל מוצעת גם אופציה לפתיחה וסגירה חשמלית לדלתות. כבר מגרסת הכניסה מצויד הרכב במנגנון להזחת מושב הנהג בעת כניסה ויציאה מהרכב, וכיוונון חשמלי מלא למושבים הקדמיים, לרבות כרית הגב התחתון. המושבים הקדמיים רכים ונעימים וכוללים חימום (חשוב ברכב חשמלי בו הפעלת המזגן זוללת את הסוללה) ובגרסת קריפטון גם אוורור ועיסוי.
זיקר 001
המרווח מאחור נדיב מאוד הודות לבסיס גלגלים באורך 2,999 מ"מ ורצפה שטוחה, אך לאור מבנה המושב האחורי המותיר לנוסע האמצעי מושב צר ומוגבה, ניכר כי הרכב נועד לשמש כמכונית שרד או להסעת מנהלים אשר ייהנו מאפשרות הזחה וכיוונון חשמלי לזווית משענת הגב בצמד מושבי הצד מאחור. עוד מוצע לנוסעים מאחור פקדים להזחת מושב הנוסע לצד הנהג, פתחי מיזוג מרכזיים ובקורות B, תאורת קריאה רכה, ומשענת יד עם מחזיקי כוסות ותא לסמארטפונים. הגרסאות היקרות מצוידות גם בצג לאזור בקרת אקלים שלישי.
הגג הפנורמי נטול וילון הצללה, מכניס שפע אור ותורם לתחושת האווריריות, אך סביר שיהווה מקור חימום לא רצוי בחודשי הקיץ. יכולת התמרון בחניה אינה פשוטה עם אורך הנושק לחמישה מטרים ובסיס גלגלים הנושק לשלושה מטרים. מערך מצלמות ה- 360 מעלות מצוין וכך גם חיישני הקרבה, אך הממדים מהווים מגבלה, ובמחיר הזה עדיין אל תצפו לקבל היגוי אחורי.
זיקר 001
הכניסה וההתנעה קלילות ונעשות ללא פקדי פתיחה או התנעה, תוך מופע אורות המלווה בשליפת הידיות. לאחר מכן, נדרש תהליך נטרול מערכות בטיחות עליו נרחיב בפרק הבטיחות, ומעבר למצב D בבורר ההילוכים הנמצא בקונסולה המרכזית ולא מאחורי גלגל ההגה כיאה לרכב חשמלי מלא. עד מהירות 25 קמ"ש נשמעת יבבה לא נעימה הנוצרת ממערכת ההנעה ואינה אמורה להתריע את הולכי הרגל.
נוחות הנסיעה בעיר מצוינת הודות לרכות מתלים שאינה נפוצה ברכבים חשמלים, לבטח במשקל של מעל שני טונות. הבלימה הרגרנטיבית כוללת מצב E-PEDAL ומאפשרת לכאורה נהיגה בדוושה אחת, אך רק במצב אקו וקומפרט, ולא במצב ספורט. המערכת אינה ליניארית, נכנסת לפעולה לאחר שיהוי קליל ואינה צפויה ומדודה כנדרש לנהיגה בדוושה אחת.
זיקר 001
מחוץ לעיר מתגלה רכות המתלים כמוגזמת, עם ריסון מרכב לוקה בחסר. התוצאה היא תנודות גובה מוגזמות ובלתי מרוסנות בעת שילוב של מהירות גבוהה ואספלט גלי. גרסת קריפטון הכוללת מתלי אוויר צפויה לפתור את בעיית חוסר הריסון. בידוד הרעשים טוב, וחרף העדר מסגרות חלונות וזיגוג כפול, הבידוד מרעשי הרוח והכביש טוב עד מאה קמ"ש ונותר בגבולות הסביר גם מעבר לכך.
ביצועים זיקר 001
זיקר 001 לונג ריינג' כוללת מנוע חשמלי אחורי בהספק 272 כ"ס והנעה אחורית. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 7.2 שניות, והמהירות המרבית עומדת על- 200 קמ"ש. הביצועים מעולים ויספקו כל נהג שפוי, אך לצד זאת, ביחס למחיר ולמיצוב, מדובר בביצועים מאוד פושרים עם תגובה ראשונית מושהית ביחס למקובל ברכב חשמלי. תוספת פרמיה של 10% עד 20% מאפשרת לרכוש את הגרסאות הדו מנועיות המציעות ביצועים חורכי אספלט עם הספק מרבי של 544 כ"ס ותאוצה של 3.8 שניות מאפס למאה קמ"ש, אך טווח הנסיעה קצר יותר באופן מובן בגרסאות אלו.
זיקר 001
היכולת הדינמית לא רעה ונסמכת בעיקר על מרכז כובד נמוך, בסיס גלגלים ארוך התורם ליציבות, וצמיגי GoodYear ברוחב 255 מ"מ. כיול המתלים הרך אינו מעודד תקיפות פניות מהירות, והמשקל הרב לצד הממדים הסלוניים מדגישים זאת בכל ניסיון דחיקה לפנייה. גם כאן סביר כי גרסאות ההנעה הכפולה, לבטח קריפטון בעלת מתלים אדפטיביים, יציגו יכולת דינמית משופרת. הבלמים מרשימים לאור המסה הכבירה, אם כי בדומה לחשמליות רבות מקנים תחושה מלאכותית בפעולתם.
טווח נסיעה זיקר 001
כל גרסאות זיקר 001 מגיעות עם סוללת ליתיום-יון מסוג NMC מבית ענקית הסוללות CATL, בקיבולת ענקית של 100 קוט"ש ברוטו (95 קוט"ש נטו) ותמיכה בטעינה מהירה בהספק של 200 קילוואט DC המאפשרת טעינה מ- 0% ל- 80% מקיבולת הסוללה תוך 28 דקות. מטען פנימי בהספק 22 קילוואט AC מאפשר טעינה ביתית מלאה תוך 5.5 שעות. לשם השוואה, קיבולת סוללה דומה ניתן למצוא בטסלה מודל S או הונגצ'י HS9 - רכבים המוצעים במחיר כפול ואף מעבר לכך. כחלק מתפיסת מעטפת השירות וחוויית הלקוח, זיקר תפרוס בחודשים הקרובים רשת טעינה ארצית "זיקר POWER" אשר תציע עמדות אולטרה מהירות לטעינה ציבורית פשוטה, מהירה ומוזלת עבור לקוחות המותג בישראל.
זיקר 001
גרסת ההנעה האחורית הנבחנת מספקת טווח מוצהר של 640 ק"מ, כאשר בפועל בנהיגה בתנאים ריאליים הכוללים הפעלת מזגן והאצות חזקות מדי פעם, ניתן לצפות לטווח נסיעה של 450 ק"מ ללא בעיה. מדובר בנתון מעודד שיש בו בכדי להפיג את חרדת הטווח של רוב המתלבטים למיניהם. טעינה בעמדה ביתית בהספק 11 קילוואט תצריך 6 שעות לטעינת 80% מהסוללה. טעינה בעמדה כזו במהלך המבחן הטעינה 25% אחרונים של הסוללה תוך פחות משעה. דרגת זיהום האוויר כמו בכל רכב חשמלי עומדת על 1 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה זיקר 001
זיקר הינו מותג סיני צעיר בן שנתיים וחצי שטרם נצבר עימו ניסיון משמעותי בארץ או בעולם. לצד זאת, יש לזכור שברכבים חשמליים צפויה אמינות עדיפה לעומת רכבים עם מנוע בעירה פנימית בשל הוויתור על מכלולי הינע ורכיבים שחיקים רבים. אגרת הרישוי השנתית שמחירה עומד כיום על 558 ₪, הינה הזולה ביותר.
זיקר 001
זיקר 001 משווקת בישראל עם אחריות מלאה ל- 5 שנים או עד 100,000 ק"מ. לסוללה אחריות מורחבת ל- 8 שנים או עד 200,000 ק"מ. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 16,000 ₪, ועלות ביטוח החובה כ- 1,800 ₪.
בטיחות זיקר 001
זיקר 001 טרם נבחנה במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP אך מאחר ופיתוחה ותכנונה נעשה ברובו על ידי מהנדסי וולוו, צפוי כי תרשים באספקט זה. מערכות הבטיחות המתקדמות מבוססות על טכנולוגיה מבית Mobileye הישראלית ומשלבות נתונים מ- 7 מצלמות HD ורדאר קדמי כדי לנטר את סביבת הרכב. בין מערכות הבטיחות ניתן למנות בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה אקטיבית על מרכוז הרכב בנתיב הנסיעה, ניטור שטח מת, מצלמות היקפיות, סייען חניה, ומערכת להגנה מפני שכחת ילדים ברכב המווסתת את טמפרטורת הרכב באמצעות המזגן במקרה בו חיישני התנועה ברכב מזהים תנועה כאשר הרכב נעול.
זיקר 001
מערך המצלמות ראוי לתשבוחות וכן ביצועי הרדאר הקדמי בכל הנוגע לשמירת מרחק בעת הפעלת מערכת בקרת השיוט האדפטיבית, אך מערכת תיקון הסטייה מנתיב הנסיעה מתריעה ומתערבת באגרסיביות בתדירות גבוהה, ומערכת ההתרעה על עייפות הנהג המבוססת על חיישני אינפרה אדום בחלקו העליון של גלגל ההגה, מתריעה ללא הרף, גם בהצלבות ידיים הנחוצות לסיבוב הגה תקין ומסתירות את עיני הנהג. מגונה מכולן הינה מערכת ההתרעה על חציית המהירות המותרת אשר לא תמיד מזהה את התמרור העדכני ומתריעה בשלל חיוויים וצלצולים. אינני ממליץ בשום צורה על נטרול שלוש הבקרות הללו, אך בכדי לשמור על שפיותי ביצעתי זאת בתחילת כל נסיעה, היות וניתוקן מתאפס בכל פעם. בכדי להגדיל חטא על פשע, הנטרול, המתבצע בתוך תפריט בצג המרכזי, כולל גם טיימר ספירה לאחור בן 10 שניות לנטרול מערכת התרעת המהירות. כולי תקווה כי ליקויים אלו יטופלו במסגרת עדכוני גרסאות התוכנה הבאות של הרכב. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי עומדת על 7 מתוך 8.
תמורה למחיר זיקר 001
זיקר 001 מוצעת בשלוש גרסאות. גרסה הכניסה הנבחנת לונג ריינג' מוצעת במחיר 269,990 ₪ וכוללת מנוע אחורי בהספק 272 כ"ס וסוללה בקיבולת 100 קוט"ש המספקת טווח נסיעה מרבי של 620 ק"מ. רשימת האבזור כוללת בין היתר מושבים קדמיים ואחוריים מחוממים עם כיוונון חשמלי, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 15.4 אינץ' ומעבד Qualcomm Snapdragon 8155, קישוריות 5G מהירה, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 8.8 אינץ', תצוגה עילית בגודל 14.7 אינץ', טעינה אלחוטית לנייד, תאורת אווירה, כניסה והתנעה ללא מפתח, תפעול קולי, דלת תא מטען חשמלית, תאורת לד מטריקס, גג פנורמי, וחישוקי גלגלים בגודל 21 אינץ'.
גרסת פרפורמנס מוצעת במחיר 294,990 ₪ וכוללת הנעה כפולה עם צמד מנועים בהספק משולב של 544 כ"ס ורשימת אבזור משודרגת המוסיפה גם כיוונון הגה חשמלי עם זכרונות, בורר מצבי נהיגה, וחישוקי גלגלים בגודל 22 אינץ'. גרסת קריפטון מוצעת במחיר 329,990 ₪ וכוללת יחידת הנעה זהה בהספק 544 כ"ס, ובנוסף מושבים קדמיים עם אוורור ועיסוי מפנק, בקרת אקלים תלת אזורית עם מסך מגע אחורי בגודל 5.7 אינץ', מערכת שמע Yamaha עם 13 רמקולים, תאורת אווירה משודרגת, מתלי אוויר ואופציה לצבע כתום ייחודי.
צבע חיצוני שאינו לבן דורש תוספת מחיר של 3,000 ₪ וכך גם צביעה דו-גונית עם גג שחור. תא נוסעים בגווני כחול-לבן כמו ברכב המבחן, דורש תוספת של 2,000 ₪.
זיקר 001 הינה מכונית סלון חשמלית מעולה המציעה ממדים, מרווח פנימי, טווח נסיעה, וגם ביצועים (בגרסאות הבכירות) התואמים לקטגוריה בה מתחרות טסלה מודל S ומרצדס EQE. תמחור זיקר 001 מציב אותה ברף העליון של קטגוריית המשפחתיות הגדולות החשמליות, בה מתחרות יונדאי איוניק 6, טסלה מודל 3, ואקספנג P7 אשר מולן מציעה זיקר 001 מרווח, ותא נוסעים עדיפים.
רשימת הטרוניות מהותית, וכל עוד עדכוני התוכנה לא ישפרו את תפקוד מערכות הבטיחות או לכל הפחות את פשטות נטרולן, אזי מדובר במגרעה מוחשית הנוספת אל תפריטי מולטימדיה ופקדי תפעול מסובכים מגלגל ההגה. לצד כל אלו, ולמרות רכות מתלים מוגזמת בתנאים מסוימים, בתמחור הנוכחי מהווה זיקר 001 תמורה מצוינת לכסף עבור מכונית סלונית חשמלית טובה, בעלת טווח נסיעה מרשים, תא נוסעים מחניף ועיצוב חיצוני ייחודי.
| זיקר 001 Long Range חשמלית | |
|---|---|
| מנוע | חשמלי אחורי |
| הספק מרבי | 272 כ"ס |
| מומנט מרבי | 34.3 קג"מ |
| תיבת הילוכים | הילוך יחיד |
| יחידת הנעה | אחורית |
| אורך כללי | 4,955 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,999 מ"מ |
| גובה כללי | 1,560 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,999 מ"מ |
| נפח תא מטען | 539+15 ליטרים |
| משקל עצמי | 2,200 ק"ג |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 7.2 שניות |
| מהירות מרבית | 200 קמ"ש |
| קיבולת סוללה | 100 קוט"ש |
| טווח נסיעה מרבי משולב (יצרן) | 620 ק"מ |
| טווח נסיעה מרבי משולב (מבחן) | 450 ק"מ |
| צריכת חשמל משולבת (יצרן) | 17.3 קוט"ש ל- 100 ק"מ |
| צריכת חשמל משולבת (מבחן) | 22.5 קוט"ש ל- 100 ק"מ |
| קבוצת זיהום | 1 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | טרם נבחן |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 269,990 ₪ |

תפריט נגישות








כתבה
Zeekr 01
יש מלא אביזרים עבור הרכב הזה כולל וילום ועוד ב אלי אקספרס. מכונית ב רמה
זיקר 001
אין וילון בגג. בקיץ הישראלי האוטו יהפוך לתנור. מחיר לא סביר. רכב מעולה אבל מחיר של 210 אלף משקף את הדגם הבסיסי. הדגם היקר שווה 270 אלף
רכב מרשים מאוד
כתבה עיניינת ומענייינת