סקודה אוקטביה RS זכתה למתיחת פנים וממשיכה להציע ביצועים ספורטיביים לצד שימושיות משפחתית, אך מחירה שהאמיר ומהפכת הרכב החשמלי מעיבים על כדאיותה
סקודה אוקטביה הוצגה בדורה הרביעי עוד בשנת 2020 וזכתה למתיחת פנים בשלהי שנת 2024 הכוללת עדכוני עיצוב קלים וממשק מולטימדיה חדש. עדכונים אלו חלחלו גם אל גרסת RS הספורטיבית, שזכתה גם למתלים אדפטיביים ולתוספת הספק של 20 כ"ס העומד כעת על 265 כ"ס. סקודה אוקטביה RS מתחרה ביונדאי אלנטרה N שהגיעה אלינו זה עתה, ומהווה חלופה שימושית יותר וספורטיבית פחות לאחיותיה פולקסווגן גולף GTI וקופרה לאון VZ. כמו כן, לא ניתן להתעלם מגרסאות הביצועים החזקות של טסלה מודל 3 ואקספנג P7 הנחשבים דינמיים יחסית ומוצעים במחירים יקרים רק במעט. מחיר סקודה אוקטביה RS טיפס ב- 27,000 ₪ ביחס לדגם הפורש ועומד כעת על 266,990 ₪.
| סקודה אוקטביה RS | |
|---|---|
| יתרונות | כיול מתלים, התנהגות כביש, שימושיות |
| חסרונות | מחיר, אחריות קצרה, מתקשה להתבלט ביחס לחשמליות |
סקודה אוקטביה RS
עיצוב ונוחות סקודה אוקטביה RS
עדכוני העיצוב החיצוניים של סקודה אוקטביה RS אינם דרמטיים אך מצליחים להעניק לדגם חזות מעט מודרנית יותר בזכות יחידות תאורה בעיצוב שונה עם חותמת תאורה ייחודית, פגושים בעיצוב מעניין יותר, סמל חדש, וחישוקי 19 אינץ' חדשים. מאחור יחידות תאורה עם גרפיקה עדכנית.
נוצות הקרב הקלאסיות כוללות חבילת השחרה לשבכה הקדמית ולמסגרות החלונות, סמלי RS, פגושים וחישוקים בעיצוב קרבי, ספוילר מובנה, וסופיות אגזוז בגוון כרום. אלמנטים אלו מעבירים בבירור את המסר, כך שאף אחד לא יטעה כי עסקינן במונית או ברכב ליסינג, קטגוריות בהן עושה סקודה אוקטביה חיל. לבטח לא בצבעו הירקרק זרחני של רכב המבחן שלא יחמוק מעינו של אף עובר אורח.
סקודה אוקטביה RS
תא הנוסעים איכותי ומוכר, אשר זכה לשינויים כמו ביתר גרסאות הדגם במסגרת מתיחת הפנים, ובהם מערכת מולטימדיה חדשה המגיעה עם מסך בגודל 13 אינץ' במקום 10 אינץ', ממשק גרפי חדש עם חווית משתמש משופרת הודות לאפשרות התאמה אישית של מסך הבית ותפריט קיצורי הדרך, פקדים קבועים לשליטה בבקרת האקלים בתחתית המסך, ושקע טעינה USB-C בהספק מוגדל של 45W. מעבר לכך מקבלת גרסת ה- RS מושבי ספורט תומכים ונוחים, גלגל הגה ספורטיבי קטום, דוושות אלומיניום, דיפוני אלקנטרה ודמוי קרבון, ספי דלתות עם לוגו RS מואר, וריפוד תקרה מושחר. תוספת תאורת האווירה בשילוב התיפורים האדומים, תורמים לאווירה הספורטיבית ברכב.
סקודה אוקטביה RS
תא הנוסעים השימושי והטוב של סקודה אוקטביה כולל פתרונות מבריקים כגון תא ייעודי לאחסון מטריה בדלת, תא אחסון פריק מעל מנהרת ההינע, מחזיקי כוסות עם לשוניות לאחיזת בקבוק שתיה לפתיחתו ביד אחת, כיסים לאחסון סמארטפון בגב המושבים, משפך מובנה למילוי נוזל השמשות, ושקע USB במראה המרכזית החוסך חיווט בהתקנת מצלמת דרך.
פתרונות אחסון אחרים כוללים תא עמוק מתחת למשענת היד המתכווננת שבין המושבים, שני מחזיקי כוסות מלפנים עם כיסוי נגלל, מדף אחסון בתחתית הקונסולה המרכזית עם משטח טעינה אלחוטית לסמארטפון וצמד שקעי USB-C, תאי אחסון מדופנים בדלתות, תא קטן מדופן מול ברך שמאל של הנהג, ותא כפפות מדופן ומואר. תא המטען הינו הטוב בקטגוריה ומהטובים שבנמצא. נפחו עצום עם 553 ליטרים, וכרגיל בסקודה כולל מחיצות, רשתות אחסון, ווי תליה, ושלל פתרונות מבריקים. דלת חמישית המתרוממת חשמלית יחד עם השמשה האחורית, יוצרת מפתח הטענה רחב ומזמין. קיפול המושב האחורי ביחס 60:40 מאפשר נפח הטענה עצום של 1,503 ליטרים עם רצפה לא מפולסת. מתחת לרצפת תא המטען נמצא גלגל רזרבי קטן מפלדה - מצרך חיוני ונדיר בימים אלו.
סקודה אוקטביה RS
בעיות הנדסת האנוש לא נפתרו ועדיין מציקות. פתחי המיזוג המרכזיים נמוכים ופקדי מערכת בקרת האקלים עברו אל מסך המגע המרכזי. אמנם בסקודה השכילו להקצות שטח קבוע בתחתית המסך לקביעת הטמפרטורה, אך לא לעוצמת המאוורר, וחבל. גם פס המגע בתחתית הצג לכיוונון עוצמת השמע אינו מוצלח כמו מתג הגלילה המוכר. אל רשימת הטרוניות נוסף העדר הגג פנורמי שראוי למצוא בדגם במחיר זה בעל אופי ספורטיבי, והתצוגה העילית שנגנזה.
סקודה אוקטביה RS
מפתח דלתות טוב מסייע לכניסה ויציאה קלות יחסית לרכב מסוגו. שדה הראיה טוב לכל הכיוונים בזכות קו חלונות בגובה ממוצע המעניק תחושה אוורירית ומקל מאוד על תנועה עירונית. המרווח הפנימי בסקודה אוקטביה מצוין ביחס לקטגוריה והטוב ביותר מבין המשפחתיות הקומפקטיות המבוססות על פלטפורמה זו. עם בסיס גלגלים באורך 2,681 מ"מ, ישנו די והותר מרווח למשפחה בת 4 נפשות. המושב האחורי יאכלס בנוחות שני מבוגרים שאינם מיתמרים למעלה מ- 1.85 מ', עם מרחב כתפיים נדיב, מרחב ברכיים טוב, ומרווח ראש ממוצע. נוסע שלישי באמצע יגרום לצפיפות אינטימית במושב האחורי, בין היתר בשל מדרגת הינע בולטת הכוללת בגרסה זו גם תא אחסון פריק. נוסעי המושב האחורי ייהנו מחלונות כהים, שקעי טעינה מסוג USB-C, פתחי מיזוג עם אזור בקרת אקלים נפרד, תאורת קריאה, ידיות אחיזה, ווי תליה, וכיסי אחסון לסמארטפון.
סקודה אוקטביה RS
נוחות הנסיעה מהווה את השיפור המהותי ביותר ביחס לדגם הפורש. מערכת בולמים אדפטיביים DCC (Dynamic Chassis Control) בעלי 15 מצבי קשיחות הופכים את גרסת RS הספורטיבית למשפחתית שימושית ונוחה יותר ביומיום. מצב קומפורט מקנה שיכוך מצוין באמצעותו מצליחים המתלים לסנן ביעילות את רוב מפגעי האספלט הנפוצים בארצנו, חרף חתך הצמיגים הנמוך, ורק המאתגרים שבהם יעבירו טלטלה אל גב הנוסעים. מחוץ לעיר, הקשחת המתלים מסייעת לרסן את המרכב על אספלט גלי ולספק יציבות כיוונית טובה לצד יכולת שיוט משרת ביטחון. רעשי הרוח נשארים ברובם מחוץ לתא הנוסעים עד למהירות מאה קמ"ש, כאשר רעשי הכביש חודרים מעבר למקובל בשל מידות הצמיגים הגדולות.
ביצועים סקודה אוקטביה RS
סקודה אוקטביה RS חמושה במנוע טורבו בנזין EA888 בנפח 1,984 סמ"ק עם הספק מרבי של 265 כ"ס הגבוה ב- 20 כ"ס ביחס לקודמו ומומנט מרבי של 37.7 קג"מ, תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים רטובים DSG ומערכת הנעה קדמית. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 6.4 שניות (6.7 בדגם הפורש), והמהירות המרבית עומדת על 250 קמ"ש. המנוע ניחן ברצועת כוח סופר רחבה, אופי ספורטיבי, וצליל בשרני הבוקע בין היתר גם ממערכת השמע המשובחת. בורר מצבי נהיגה מאפשר בחירה מבין ארבעה מצבים המשפיעים על כיול המנוע, כיול תיבת ההילוכים, משקל ההגה, וצליל מערכת הפליטה המסונתז, המוסיף נופך ספורטיבי בקטעי נהיגה דינמיים. אופציית "אינדבידואל" מאפשרת כיול מכלולים ספורטיבי לצד הותרת המתלים במצב קשיחות סלחני התואם לרוב הנסיעות בכבישי ארצנו, וכך בחרתי ברוב הנסיעות במבחן.
סקודה אוקטביה RS
הביצועים בקו ישר, שכבר אינם מרשימים בעידן הרכב החשמלי, מרגישים מאוד חזקים על הכביש הודות לרצועת כוח סופר רחבה וצליל מעורר. היתרון ביחס לדגמים חשמליים בא לידי ביטוי בתאוצות ממהירויות גבוהות, בהן דגמים חשמליים בעלי הילוך בודד מאבדים מומנטום. החיסרון מורגש במהירות התגובה של תיבת ה- DSG, אשר מוכשרת ככל שתהיה, אינה מצליחה להגיב במהירות הברק כחשמלית סבירה. גם ביחס למתחרותיה מבית ומקוריאה, סקודה אוקטביה RS אינה מתבלטת בביצועיה, אלא בשימושיות ורבגוניות.
סקודה אוקטביה RS
לא בשביל ביצועים בקו ישר קונים מכונית כמו סקודה אוקטביה RS, ומכונית דינמית נמדדת בעיקר בהתנהגות כביש מהוקצעת, שם מתעלה סקודה אוקטביה RS ביחס לדגמים חשמליים כבדים ומאותגרי כיול. המתלים האדפטיביים בתצורה רב חיבורית מאחור (קורת מתח בגרסאות הבסיס) אליהם חוברים דיפרנציאל קדמי מוגבל החלקה אלקטרוני וצלחות בלימה בקוטר 340 מ"מ מלפנים, מאפשרים תקיפת פניות בקצב מסחרר ביחס למשפחתית קומפקטית, עם אחיזת כביש דביקה בעלת מגבלות גבוהות אך ברורות, שמסתיימות בתת היגוי נשלט ומבוקר אלקטרונית. לצד זאת, לא מדובר במכונית ספורט טהורה. ההיגוי המהיר עם 2.1 סיבובים מנעילה לנעילה, בעל משקל ותחושה מלאכותית ומנותקת. היכולת הטובה מוגשת בצורה קרה, שאינה מערבת כמו במתחרותיה הבנזיניות מבית יונדאי, קופרה ופולקסווגן.
צריכת דלק סקודה אוקטביה RS
בניגוד לגרסאות הרגילות הכוללות מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטרים עם מערכת מיקרו-הייבריד 48v בהן צריכת הדלק מציגה נתונים קרובים לדגמים היברידיים תקניים, גרסת RS הנבחנת, על 265 סוסיה, מסתפקת בצריכת דלק ריאלית של 11 ק"מ לליטר בנסיעת המבחן שכללה נהיגה מנהלתית עם כמה קטעים דינמיים. הנתון סביר ביחס לביצועים ולייעוד הרכב. נתון צריכת הדלק של היצרן עומד על 14.3 ק"מ לליטר, אליהם ניתן להתקרב בנהיגה מתונה במצב אקו. עם מיכל דלק בנפח 50 ליטרים יתקבל טווח נסיעה של כ- 500 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 15 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה סקודה אוקטביה RS
אמינות רכבי סקודה נחשבת ממוצעת אם כי הדגמים עם מנוע 2.0 ליטרים ותיבת DSG עם מצמדים רטובים מציגים אמינות טובה ביחס למנועים הקטנים יותר של החברה. סקודה אוקטביה משווקת בישראל עם אחריות יצרן מלאה לשנתיים או עד 100,000 ק"מ. ניתן וכדאי לרכוש אחריות לשנה שלישית בתוספת 1,000 ₪. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 25 עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 11,500 ₪, ועלות ביטוח החובה כ- 1,600 ₪.
בטיחות סקודה אוקטביה RS
סקודה אוקטביה נבחנה במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2022, טרם מתיחת הפנים, וזכתה לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציוני משנה של 89% בהגנה על נוסעים בוגרים, 84% בהגנה על ילדים, 68% בהגנה על הולכי רגל, ו- 81% על תפקוד מערכות הבטיחות על פי הקריטריונים דאז. אבזור הבטיחות כולל בין היתר 10 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, מניעת סטייה מנתיב הנסיעה, מצלמות 360 מעלות, חיישני חניה אחוריים, זיהוי תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, מערכת לניטור עייפות והיסח דעת נהג, חיישני חניה קדמיים עם בלימה אוטונומית בחניה, מערכת ניטור שטחים מתים אקטיבית למניעת התנגשות צד בעת מעבר. המערכות מציגות כצפוי פעולה בשלה וטובה. פקד קיצור דרך ייעודי על ההגה מאפשר ניתוק קל וזריז של בקרת מערכות התרעת המהירות וערנות הנהג, המטרידות בשלל התראות. רמת האבזור הבטיחותי לפי משרד התחבורה הישראלי עומדת על 7 מתוך 8.
תמורה למחיר סקודה אוקטביה RS
סקודה אוקטביה RS מוצעת במחיר 266,990 ₪ המהווה כאמור התייקרות משמעותית של 27,000 ₪ ביחס לדגם הפורש. לשם ההשוואה, קופרה לאון VZ מוצעת במחיר 264,400 ₪, פולקסווגן גולף GTI מוצעת במחיר 304,900 ₪, ויונדאי אלנטרה N אוטומטית מוצעת במחיר 234,900 ₪. אבזור הנוחות כולל בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינץ', קישוריות אלחוטית לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו, מושבי ספורט קדמיים עם כוונון חשמלי, חימום וזיכרונות, ריפודי עור, דלת תא מטען חשמלית עם תפעול בעזרת מחוות רגל, חיישני חניה היקפיים, בקרת אקלים עם 3 אזורי שליטה, מערכת שמע עם 12 רמקולים מביתCanton , תאורת אווירה במגוון צבעים, 5 שקעי USB-C, משענת יד במושבים האחוריים עם מחזיקי כוסות, חלונות אחוריים כהים, תאורת מטריקס לד, מתלים אדפטיביים בעלי 15 מצבי שיכוך, וחישוקי 19 אינץ'.
סקודה אוקטביה RS מציעה ורסטיליות רבגונית. מחד היא מקנה שימושיות משפחתית אמיתית ללא פשרות, עם מרווח נדיב, תא מטען ענק, נוחות נסיעה טובה הודות למתלי ה- DCC החדשים, ושפע תאי אחסון. היכולת הדינמית מגובה בביצועים חזקים והתנהגות כביש מהוקצעת, גם אם אינה מהנה כמכונית ספורטיבית אמיתית. בעת הנוכחית הכוללת מתחרה ישירה וזולה יותר כגון יונדאי אלנטרה N המתעלה ביכולת הדינמית, ודגמי מנהלים חשמליים חזקים בעלי הנעה אחורית, יכולת דינמית טובה ואבזור עדיף, האתגר שעומד בפני סקודה אוקטביה RS בתמחורה הנוכחי גדול מתמיד. לדעתנו היא מתאימה לנהג המבקש איזון חסר תחרות בין רכב משפחתי פרקטי, נוח ונטול מגבלות טווח חשמליות לבין רכב ספורטיבי עם יכולת דינמית טובה.
| סקודה אוקטביה RS 2.0 ליטרים 265 כ"ס DSG | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 1,984 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 265/5,000-6,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 37.7/1,600-4,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית 7 הילוכים DSG |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,709 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,829 מ"מ |
| גובה כללי | 1,456 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,677 מ"מ |
| מיכל דלק | 50 ליטרים |
| נפח תא מטען | 553 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,578 ק"ג |
| מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 6.4 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 14.3 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 11 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 15 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 כוכבים (2022) |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 266,990 ₪ |

תפריט נגישות








סקודה אוקטביה RS (מבחן ראשון) - תגיע רחוק