משרד התחבורה מציג: דירוג כלי רכב על פי עלויות החלפים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: Pexels
  • 03 אוגוסט 2021
  • 0 תגובות

משרד התחבורה מציג פיילוט חדש לדירוג כלי רכב על פי עלויות החלפים שלהם. במסגרת הפיילוט נבחרו 60 הדגמים הנמכרים ביותר בישראל בשנת 2020, שרשמו לפחות 1,000 מסירות בשנה שעברה והמשיכו להימכר גם בשנת 2021. בוצעה חלוקה לקטגוריות הבאות: מיני וסופר מיני, משפחתיות, רכבי פנאי שטח, ורכבי פנאי שטח גדולים או ג'יפים לפי הגדרת משרד התחבורה. בשלב זה לא כולל הפיילוט רכבים חשמליים אך אלה יזכו לדירוג נפרד שיפורסם בהמשך.

דירוג סל מוצרי תעבורה

סל המוצרים כולל 80 חלקי חילוף שדורגו כנצרכים ביותר והם חולקו לשתי קטגוריות. הראשונה כוללת חלפים עם בלאי טבעי המוחלפים במסגרת טיפול תקופתי, ביניהם רפידות בלם, מסנן שמן, ומסנן אוויר. הקטגוריה השניה כוללת חלפים הזקוקים להחלפה במקרה של תאונה, ביניהם פגושים, פנסים, ומראות צד. עבור כל רכב בוצע חישוב עלות הסל והיא נמדדת ביחס לשאר הדגמים מאותה הקטגוריה, כשהפער מוצג באחוז העלות הנוספת ביחס לדגם הזול ביותר. בראש הטבלה מופיע הדגם עם סל החלפים הזול ביותר ובתחתית הטבלה מופיע הדגם עם סל החלפים היקר ביותר.

נזכיר כי היבואנים מחוייבים להציג באתר האינטרנט שלהם את מחירון החלפים המלא עבור הדגמים המשווקים בישראל אך המידע מוצג בצורה מסורבלת במיוחד ואינו נגיש. הדירוג החדש מהווה יוזמה חשובה שכן מרבית רוכשי הרכבים החדשים לא מודעים לעלות האחזקה הצפויה. עלות החלפים מציגה תמונה חלקית בלבד שכן לכל מוסך יבואן עלות שעת עבודה שונה וחישוב שונה עבור משך זמן הביצוע של כל טיפול או תיקון. כמו כן חסר פירוט החלפים שנדגמו ועבור איזו גרסה של הדגם, מאחר והבדלים בסוגי יחידות ההנעה או האבזור עשויים ליצור פערי מחיר גדולים אשר מעוותים את הנתונים. למרות זאת מדובר בדירוג חשוב שצפוי לגרום ליבואנים רבים להוזיל את מחירי החלפים משום שלא ירצו שדגמיהם יככבו בתחתית הטבלה ויסבלו ממוניטין של כלי רכב יקרים לאחזקה.

בסגמנט רכבי המיני והסופר מיני דאצ'יה סנדרו הינו הדגם עם סל החלפים הזול ביותר וגם הרכב החדש הזול ביותר המוצע היום בישראל. אחריו בדירוג סוזוקי סוויפט וסוזוקי איגניס. דגמי המיני קיה פיקנטו ושברולט ספארק מתברגים גבוה אף הם. בתחתית הטבלה ניתן למצוא את יונדאי i10, טויוטה יאריס, יונדאי i20, והונדה ג'אז שסל החלפים שלה יקר ב- 110% ביחס לדאצ'יה סנדרו.

דירוג קטגוריית מיני וסופר מיני

את קטגוריית המכוניות המשפחתיות מובילה מיצובישי אטראז' שאמנם אינה משפחתית בגודל מלא אך היא מכונית הסדאן הזולה ביותר לרכישה המוצעת היום בישראל. אחריה ניצבות מאזדה 3 ויונדאי אקסנט. בתחתית הטבלה נמצאות יונדאי איוניק, קיה סיד, וטויוטה קורולה שאינה נחשבת יקרה לאחזקה אך לפי הדירוג של משרד התחבורה, סל החלפים שלה יקר ב- 95% ביחס למיצובישי אטראז'.

דירוג קטגוריית משפחתיות

בראש טבלת רכבי הפנאי נרשמת הפתעה כשהדגם עם סל החלפים הזול ביותר הוא מאזדה CX-30 שאינו נחשב רכב זול. בהמשך הטבלה נמצאים סקודה קאמיק, סוזוקי קרוסאובר, סיאט אטקה, וסיאט ארונה. בתחתית הטבלה הונדה HR-V, סובארו פורסטר, וטויוטה ראב 4 שעלות סל החלפים שלו יקרה ב- 199% ביחס למאזדה CX-30.

דירוג קטגוריית פנאי שטח

קטגוריית רכבי הפנאי הגדולים מצומצמת במיוחד עם 4 דגמים בלבד. בראש הטבלה יונדאי סנטה פה, במקום השני אחיו קיה סורנטו, במקום השלישי ג'יפ גרנד צ'ירוקי, ובמקום הרביעי והאחרון טויוטה לנד קרוזר שעלות סל החלפים שלו יקרה ב- 47% ביחס ליונדאי סנטה פה.

דירוג קטגוריית פנאי שטח גדולים

בתקופה הקרובה יעודכן הדירוג אחת לחודש בהתאם לעדכון מחירון החלפים שמפרסמים היבואנים. הדירוג יפורסם באתר האינטרנט של משרד התחבורה וכן באמצעי התקשורת השונים.